Zo maak je zonder te sporten gelukshormonen aan.

Bron: Men's Health Men’s Health

1. Drink alcohol
Ha! Eindelijk een legitieme reden om wél bier te drinken. Wanneer je een alcoholische versnapering neemt, maakt je lichaam endorfine aan. Maar: doe het wel met mate; te veel doet het positieve effect weer teniet.
 
2. Spuit lavendel-aroma op je kussen
Het lijkt vergezocht maar het is wel waar: uit onderzoek blijkt dat de geur van lavendel angst kan wegnemen, omdat het rustgevend is. Zo maak je ook endorfine aan wanneer je de plant ruikt. Goedemorgen!

3. Eet hete peper 
Ook hete pepers zouden je gelukkig maken. Je lijf herkent de (brandende) hitte als pijn en maakt daarom – je raadt het al – endorfine aan.

4. Massage
Je lichaam maakt bij aanraking en het masseren van spieren endorfine aan. Laat die blije gedachten (en lekkere massage) maar komen.

5. Sex 
We wisten het allang: seks maakt gelukkig. Maar we wilden het toch nog éven benadrukken.

6. Oke, toch een sporttip: samen sporten
Het is onderzocht dat wanneer je met anderen sport je twee keer zoveel pijn kunt verdragen als wanneer je alleen in de apparaten hangt. Oftewel: je maakt meer endorfine aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *